Tuesday 23 April 2013

ARAS SOALAN TAKSONOMI BLOOM


Aras Pemikiran Murid

Contoh
Pengetahuan
Murid  perlu mengingat atau menghafal sesuatu yang telah dipelajari. Murid boleh mendapat butiran jawapan secara terus daripada petikan.
  • Siapakah nama pengarang novel ”Anak Bentayan?”
  • Apakah nasihat ibu Ahmad kepadanya sebelum dia pergi ke sekolah?
Pemahaman
Murid perlu memahami mkasud atau mkna sesuatu bahan yang diberikan
  • Terangkan apakah yang cuba disampaikan oleh pengarang tentang kasih sayang antara adik-beradik?
  • Bagaimanakah industri pelncongan membawa faedah kepada pengusaha-pengusaha kraftangan.
Penggunaan atau aplikasi
Murid boleh menggunakan pengetahuan yang telah ada untuk disesuaikan atau digunakan dengan situasiatau bahasa yang diberi
  • Karangkan sebuah cerita pendek yang ada kaitan dengan peribahasa yang telah dibincangkan tadi.
  • Berdasarkan cadangan-cadangan yang anda berikan, apakah langkah yang boleh diambil untuk menolong Aminah?

Analisis
Murid boleh memecahkan dan mencerakinkan sesuatu bahan kepada bahagian-bahagian kecil supaya dapat memahami keseluruhan bahan dengan lebih jelas.
  • Senaraikan sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Ahmad dalam petikan ini.
  • Apakah cara-cara yang bolehkita lakukan untuk membantu Aminah untuk menyelesaikan masalahnya?

Sintesis atau rumusan
Murid boleh merumus atau membuat kesimpulan tentang bahan-bahan yang telah dicerakinkan supaya mendapat satu kesimpulan atau rumusan tertentu
  • Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh penyajak melalui sajak yang dibaca tadi?
  • Apakah perkara pokok yang dibicarakan dalam petikan ini?

Penilaian
Murid boleh membuat pertimbangan atau menilai sesuatu bahan.
  • Patutkah kanak-kanak diberikan kebebasan memilih bahan bacaan yang disukainya?
  • Pada pendapat anda adakah undang-undang sekolah anda terlalu ketat?

No comments:

Post a Comment